Jag...

Jag heter Sara och har jobbat på mellanstadiet i över 20 år. Jag försöker ha bildlektioner som har anknytning till det vi jobbar med i andra ämnen så bild inte blir ett enskilt ämne.
Alla bilder på bloggen har jag eller elever målat, förutom de från kända konstnärer förstås...
Jag inspireras av naturen, böcker , konstutställningar, andra bloggar, kolleger mm.
Jag sorterar bilderna efter teknik, motiv, ämne och den årskurs jag tycker är mest lämplig. Jag har använt uppgifterna i 4-6 men naturligtvis kan man använda en del även i andra åldersgrupper.

OBS! Tar tacksamt emot kommentarer om förbättringar, förändringar mm
Jag nås på mejladress saragote@hotmail.com

OBS ! Finns nu också på instagram frökenbildsblogg

torsdag 7 november 2013

Parafras på reklam



Att göra parafraser är ett bra sätt att studera bilder. Parafras= Man "härmar" en känd bild eller konstverk och gör om den på sitt sätt, ofta lite humoristiskt. Avbildar man den är det ett plagiat.
Många har säkert gjort parafraser på MonaLisa (finns även i denna blogg) och andra kända konstverk. Ett alternativ är att studera logotyper och reklam och göra parafraser på kända varumärken.
Ingår dessutom i kursplanen för 4-6 :
"Reklam- och nyhetsbilder, hur de är utformade och förmedlar budskap."
Barnen får börja en vecka innan och titta i tidningar eller hemma efter kända varumärken att göra om. 


















 Fler kända märken...







.

2 kommentarer:

  1. Kul och enkel ide.jobbar som många andra med konstverk och parafraser.
    En sak som är synd när msn låter eleverna söka på reklam på internet är att många sexistiska bilder kommer upp. Känns inte lika enkelt att ts up till fiskusdion med årskurs 4.

    SvaraRadera
  2. - Men visst anpassar man uppgiften efter ålder/mognad i klassen/gruppen?

    Roligt arbete om reklam - bra idé !

    SvaraRadera