Jag...

Jag heter Sara och har jobbat på mellanstadiet i över 20 år. Jag försöker ha bildlektioner som har anknytning till det vi jobbar med i andra ämnen så bild inte blir ett enskilt ämne.
Alla bilder på bloggen har jag eller elever målat, förutom de från kända konstnärer förstås...
Jag inspireras av naturen, böcker , konstutställningar, andra bloggar, kolleger mm.
Jag sorterar bilderna efter teknik, motiv, ämne och den årskurs jag tycker är mest lämplig. Jag har använt uppgifterna i 4-6 men naturligtvis kan man använda en del även i andra åldersgrupper.

OBS! Tar tacksamt emot kommentarer om förbättringar, förändringar mm
Jag nås på mejladress saragote@hotmail.com

OBS ! Finns nu också på instagram frökenbildsblogg

lördag 9 november 2013

Skåne, sädesslagen, bakgrund-förgrund



3 flugor i en smäll...


































































Denna bilduppgift passar bra när man pratar om Skåne som är det landskap där det odlas mest. I hela Sverige är 7,5 % åkermark och i Skåne är ca 40% åkermark.
Våra vanligaste sädesslag är ju vete, råg, havre och korn men vilken är vilken?
Korn har längst borst, råg har kort stubbig borst, vete har ax men ingen borst och havre har vippa.
korn, råg, vete ,havre




Naturligtvis växer inte alla sädesslag på samma åker men för att förklara förgrund och bakgrund kan man måla sädesslagen detaljerat längst fram och sen blir de suddigare och suddigare ju längre bort i bilden man ser för att längst bort bara bli gult. I bakgrunden kan man måla tille exempel en bondgård







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar