Jag...

Jag heter Sara och har jobbat på mellanstadiet i över 20 år. Jag försöker ha bildlektioner som har anknytning till det vi jobbar med i andra ämnen så bild inte blir ett enskilt ämne.
Alla bilder på bloggen har jag eller elever målat, förutom de från kända konstnärer förstås...
Jag inspireras av naturen, böcker , konstutställningar, andra bloggar, kolleger mm.
Jag sorterar bilderna efter teknik, motiv, ämne och den årskurs jag tycker är mest lämplig. Jag har använt uppgifterna i 4-6 men naturligtvis kan man använda en del även i andra åldersgrupper.

OBS! Tar tacksamt emot kommentarer om förbättringar, förändringar mm
Jag nås på mejladress saragote@hotmail.com

OBS ! Finns nu också på instagram frökenbildsblogg

torsdag 7 november 2013

Idiom eller talesätt

Idiom kallas ibland för "språkets muskler", de ger språket extra styrka...
Ett bra sätt att prata om talesätt är att rita dem. Ibland förstår man bättre vad idiomet betyder, ibland förstår man inte alls
Här har jag valt talesätt som har med kroppen att göra. Skriv på lappar och dela ut till eleverna som får illustrera det som står.
Exempel :


Eld i baken
Myror i byxorna
Huvudet på skaft
Ögonen på skaft
Råg i ryggen
Hals över huvud,
Tala med kluven tunga
Få ändan ur vagnen
Ha tungan rätt i mun
Lägga näsan i blöt
Ha en räv bakom örat
Dra benen efter sig
Få något om bakfoten
Få något på hjärnan
Gå dit näsan pekar
Gå på knäna
Ha gröna fingrar
Stoppa huvudet under armen
Ha något på tungan
Näsan i vädret
Ha tummen mitt i handen
Kasta ett öga
Prata bredvid mun
Rulla tummarna
Sticka i ögonen
Stå på öronen
Hett om öronen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar