Jag...

Jag heter Sara och har jobbat på mellanstadiet i över 20 år. Jag försöker ha bildlektioner som har anknytning till det vi jobbar med i andra ämnen så bild inte blir ett enskilt ämne.
Alla bilder på bloggen har jag eller elever målat, förutom de från kända konstnärer förstås...
Jag inspireras av naturen, böcker , konstutställningar, andra bloggar, kolleger mm.
Jag sorterar bilderna efter teknik, motiv, ämne och den årskurs jag tycker är mest lämplig. Jag har använt uppgifterna i 4-6 men naturligtvis kan man använda en del även i andra åldersgrupper.

OBS! Tar tacksamt emot kommentarer om förbättringar, förändringar mm
Jag nås på mejladress saragote@hotmail.com

OBS ! Finns nu också på instagram frökenbildsblogg

söndag 21 oktober 2018

Fantasikurbits kurbitsmålning symmetri

Kurbitsmåleriet började i Dalarna i slutet på 1700-talet. Det föreställde främst blomkvastar i abstrakta, fantasifulla former. I början var det mest möbler som dekorerades ,senare också tapeter. Mönstret har blivit typiskt för Dalarna och ses inte minst på Dalahästen..

.








Vi gör kurbitsar med collageteknik- klipper ut mönster så det blir symmetriskt.

1. Rita typiska kurbitsmönster- rosor, de krusiga bladen, böjda blad mm. Klipp ut i dubbelvikt papper så det blir 2 av varje.




2. Montera delarna symmetrisk på svart papper

3. Klistra fast detaljer så det blir mer dekorativt







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar