Jag...

Jag heter Sara och har jobbat på mellanstadiet i över 20 år. Jag försöker ha bildlektioner som har anknytning till det vi jobbar med i andra ämnen så bild inte blir ett enskilt ämne.
Alla bilder på bloggen har jag eller elever målat, förutom de från kända konstnärer förstås...
Jag inspireras av naturen, böcker , konstutställningar, andra bloggar, kolleger mm.
Jag sorterar bilderna efter teknik, motiv, ämne och den årskurs jag tycker är mest lämplig. Jag har använt uppgifterna i 4-6 men naturligtvis kan man använda en del även i andra åldersgrupper.

OBS! Tar tacksamt emot kommentarer om förbättringar, förändringar mm
Jag nås på mejladress saragote@hotmail.com

OBS ! Finns nu också på instagram frökenbildsblogg

tisdag 23 oktober 2018

Dia de los muertos...De dödas dag



I Mexiko är Dia de los muertos en viktig högtid som infaller 2 november. Högtiden är en blandning av traditioner från gamla indianska skördefester och de kristnas allahelgonahelg.Från den indianska kulturen kommer seden att offra nyskördade grönsaker och blommor till de döda som man tror kommer tillbaka denna helg. Detta är ingen sorglig högtid, tvärtom en dag då man med glädje minns och firar sina döda vänner och släktingar.Vi målar döskallar med blommor och mönster- tränar då också att måla symmetriskt-lika på båda sidor...1. En halv döskalle ritas på vikt papper






2. Pappret viks upp och klistras på svart papper
3. Blommor och mönster målas med tuschpennor eller färgpennor, lika på båda sidor








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar