Jag...

Jag heter Sara och har jobbat på mellanstadiet i över 20 år. Jag försöker ha bildlektioner som har anknytning till det vi jobbar med i andra ämnen så bild inte blir ett enskilt ämne.
Alla bilder på bloggen har jag eller elever målat, förutom de från kända konstnärer förstås...
Jag inspireras av naturen, böcker , konstutställningar, andra bloggar, kolleger mm.
Jag sorterar bilderna efter teknik, motiv, ämne och den årskurs jag tycker är mest lämplig. Jag har använt uppgifterna i 4-6 men naturligtvis kan man använda en del även i andra åldersgrupper.

OBS! Tar tacksamt emot kommentarer om förbättringar, förändringar mm
Jag nås på mejladress saragote@hotmail.com

OBS ! Finns nu också på instagram frökenbildsblogg

söndag 15 mars 2015

Picasso



Picasso är populär just för att man kan bryta alla regler...Bra att prata om Picassos olika perioder, tex den rosa, den blåa, kubism mm och kanske ha någon av dem i åtanke när man ritar.
Brukar måla Picasso när vi jobbar med kroppen och tränar att rita ansikten framifrån och i profil. Här får man ju in båda delarna i ett..
Först ritas ansiktsformen, i den ritas ett ansikte i profil. Sedan målas hår, eventuell hatt, krage mm
Dela gärna upp hår i delar och man kan måla alla konturer med pastell så att inte vattenfärgerna blandas.





http://media1.blaskan.nu/2013/02/1-Picasso-Kvinnan-med-bla-krage.jpg

                                                   



Andra exempel av eleverna:






































2 kommentarer:

  1. Tackar!
    Jag kommer att använda mig av din uppgift i år 6.
    Här får jag in många av de delar som ska ingå i bild.
    Mvh. Anja Tellin

    SvaraRadera