Jag...

Jag heter Sara och har jobbat på mellanstadiet i över 20 år. Jag försöker ha bildlektioner som har anknytning till det vi jobbar med i andra ämnen så bild inte blir ett enskilt ämne.
Alla bilder på bloggen har jag eller elever målat, förutom de från kända konstnärer förstås...
Jag inspireras av naturen, böcker , konstutställningar, andra bloggar, kolleger mm.
Jag sorterar bilderna efter teknik, motiv, ämne och den årskurs jag tycker är mest lämplig. Jag har använt uppgifterna i 4-6 men naturligtvis kan man använda en del även i andra åldersgrupper.

OBS! Tar tacksamt emot kommentarer om förbättringar, förändringar mm
Jag nås på mejladress saragote@hotmail.com

OBS ! Finns nu också på instagram frökenbildsblogg

onsdag 25 mars 2015

3 GÅNGER PÅSKÄGG


ÄGG 1


1.Ägg som passar alla och som kan göras hur enkelt eller hur pilligt som helst...pastell+vattenfärg

Mönster målas med pastell...


          
Ägget täcks med vattenfärg


Sen kan man ju jobba med bakgrunden, gräs, kanin...











 ÄGG 2


Ägg för både de som tycker det är svårt att måla detaljer och för de som gillar att pilla...
Rita äggmall och klistra tejpremsor (som lätt går att ta bort) antingen huller om buller eller mer detaljerat
Måla med vattenfärg över alltihop och ta bor tejpen när det torkat, blir då mönster utan att vattenfärgen runnit ut...




1. Tejp över ägget



2. Vattenfärg över hela bilden






3. Bort med tejpen...inget kladd...




De som vill göra mer avancerat kan klippa och pilla...






ÄGG 3

Förr hette det telefonklotter , nu heter det zentangle, låter lite snyggare men är samma sak...Dela upp ägget i mindre parttier och fyll varje parti med blommor, ringar, rutor, prickar, linjer osv osv Perfekt sysselsättning vid högläsning. Måste ju vara bra för finmotoriken...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar