Jag...

Jag heter Sara och har jobbat på mellanstadiet i över 20 år. Jag försöker ha bildlektioner som har anknytning till det vi jobbar med i andra ämnen så bild inte blir ett enskilt ämne.
Alla bilder på bloggen har jag eller elever målat, förutom de från kända konstnärer förstås...
Jag inspireras av naturen, böcker , konstutställningar, andra bloggar, kolleger mm.
Jag sorterar bilderna efter teknik, motiv, ämne och den årskurs jag tycker är mest lämplig. Jag har använt uppgifterna i 4-6 men naturligtvis kan man använda en del även i andra åldersgrupper.

OBS! Tar tacksamt emot kommentarer om förbättringar, förändringar mm
Jag nås på mejladress saragote@hotmail.com

OBS ! Finns nu också på instagram frökenbildsblogg

torsdag 2 augusti 2018

Mandalas, mandalas, mandalas...

Många färglägger redan färdiga mandalas men varför inte göra egna...
Personliga med sådant man gillar eller tematiska; vinter, frukter, godis, Italien....

Pilligt och tidskrävande , kanske ingen bilduppgift att göra klart en bildlektion men bra att pyssla med vid högläsning mm.


Börja med att rita en cirkel efter mall.
Vik cirkeln tvärs över 4 gånger så et blir 8 fält.
Nu börjar petgörat-måla samma mönster, figurer eller vad det nu blir i samtliga 8 delar... 










                  




ELLER.......

Skapa mandalas av det man hittar i naturen eller skafferiet eller leksakslådan

Fotografera istället för att spara....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar