Jag...

Jag heter Sara och har jobbat på mellanstadiet i över 20 år. Jag försöker ha bildlektioner som har anknytning till det vi jobbar med i andra ämnen så bild inte blir ett enskilt ämne.
Alla bilder på bloggen har jag eller elever målat, förutom de från kända konstnärer förstås...
Jag inspireras av naturen, böcker , konstutställningar, andra bloggar, kolleger mm.
Jag sorterar bilderna efter teknik, motiv, ämne och den årskurs jag tycker är mest lämplig. Jag har använt uppgifterna i 4-6 men naturligtvis kan man använda en del även i andra åldersgrupper.

OBS! Tar tacksamt emot kommentarer om förbättringar, förändringar mm
Jag nås på mejladress saragote@hotmail.com

OBS ! Finns nu också på instagram frökenbildsblogg

måndag 7 december 2015

Djur i regnskogen

När vi jobbade med Sydamerika och djuren i regnskogen målade barnen olika regnskogsdjur. De behövde inte rita hela djuret utan bara huvudet och en bit av kroppen.


1. Skissa djuret



 2. Måla djuret i pastell,
himlen i vattenfärger


3. Klistra på löv i papper och silkespapper i olika gröna färger


























måndag 30 november 2015

djur i collage symmetriövning

Åke blev inspirerad av teaterannons av varg…(bild 1)
Han delade bilden och visade hur man kunde bygga upp den av färgade papper
Barnen fick sen bygga egna djurhuvuden där båda sidorna skulle vara symmetriska. Färgade papper, sax och lim behövdes för dessa fina djur




 




söndag 8 november 2015

Afrikansk konst, hus och djur

När jag försökte ta reda på fakta om afrikanska stammar stötte jag på Ndbele-folket och dess fantastiska konst.
Ndbele-folket är ett folkslag som tillhör bantu-folket, den största folkgruppen söder om ekvatorn. Ndbele-folket lever främst i Zimbabwe och Sydfarika och de har en särskild kultur. De målade till exempel fantastiska mönster på sina lerhus, ett sätt att kommunicera och förmedla budskap som bara de svarta förstod. Det var framför allt kvinnorna som målade och förde traditionen vidare.




Ett lektionsförslag är att måla ett hus med typiskt ndbele-mönster.
Steg 1 är att rita mönstret, helst med linjal och fyll i med svart tushpenna







Steg 2 Färglägg fälten med pastellkritor, måla taket som gräs
Jag har satt emballagepapper som dörr och fönster









Ett annat lektionsförslag är att måla ram i olika  mönster, sök på tex "ndbele pantern" och sen måla motiv från Afrika, förslagsvis olika djur i ramen.




1. Måla mönster, använd linjal







2.Färglägg mönster, här i vattenfärg






3. Fyll gärna i konturerna med svart tushpenna






4. Måla ett afrikanskt motiv, till exempel djur i ramen
Denna uppgift kräver minst 2 lektioner för att det ska bli bra resultat








söndag 11 oktober 2015

Höstträd eller bara konstträd...

Eloise Renouf är en engelsk designer och illustratör som gett ut flera böcker som visar hur man kan rita saker från naturen .I boken "20 ways to draw a tree". Hon har också gjort collage som jag inspirerades av här.
Tänkte jag skulle göra denna uppgift i klassen när vi hade massa papper med halvtråkiga färger kvar. De "tråkiga" färgerna kan ju också bli väldigt fina men vill man göra uppgiften som höstträd kan man ju välja höstfärger i stället.

Behövs:

Färgade papper
Sax
Tunn svart tushpenna
Lim

1. Klipp ut trädkronor i olika färger och storlekar



2. Gör grenar i olika mönster, krulliga, raka, runda….



3. Montera kronorna och måla stam på de främsta träden


VOILA! De tråkiga färgerna blev inte alls så tråkiga längre! 

söndag 20 september 2015

Varma löv och kallt vatten…

En bilduppgift som passar på hösten ….Löv målas i varma färger, gult, orange, rött, brunt och de flyter på hav (eller blåser i vinden) av kalla färger, blått, grönt, turkost….



1. Ta gärna in riktiga löv och måla av, kastanj, ek, lönn, alla har ju helt olika former

Rita 4-5 stycken huller om buller




2. Måla linjer uppifrån och ner och från sida till sida som genomkorsar löven



3. Måla sen löven OLIKA varma färger, inte två lika färger bredvid varandra

4, Gör sen likadant med vattnet, olika färger i varje del


fredag 28 augusti 2015

Kläder på streck eller Blowing in the wind...

Kläder hängande på  streck blir fint blickfång på tom vägg…Man kan ju också passa på att repetera vad kläderna heter på engelska…

För att inte göra det för enkelt ville jag här att kläderna skulle blåsa i vinden, vad händer med ärmarna på tröjan,var veckar sig kjolen…Inte helt lätt…
Först målade vi kläderna i vattenfärg, de klipptes ut och hängdes på tråd med "klädnypor" av färgglad tejp





En gosekanin behöver också tvättas ibland...




torsdag 27 augusti 2015

gruppfoto med fingeravtryck

I början på terminen är det många som tar klassfoto…
När man pratar om hur unika alla är och att inte ens enäggstvillingar har samma fingeravtryck kan man passa på att göra ett gruppfoto av fingeravtryck…
Klassen, släkten. fotbollslaget…
Först gör man fingeravtryck genom att trycka fingret i vattenfärgsblock...

Fingeravtrycken får kroppar som målas i till exempel färgpennor
Sist ritas detaljer med tunn tushpenna…hår, glasögon, smycken,

lördag 30 maj 2015

Somrig båtbild....

Min kollega Åke gör fantastiska bilduppgifter...
Här han prytt en vägg med båtar som barnen klippt ut i olikfärgade papper, ser nästan ut som en 50-talstapet...
Kan ju kopplas till matte o geometri om man klipper ut seglen som trianglar







Smaskigt med pointillism


Pointillism är en konstform eller snarare konstteknik där man bildar ett motiv av massa små prickar-
point= prick eller punkt
Denna konstform växte fram under impressionism och de mest kända konstnärerna i denna "ism" är George Seurat och Paul Signac 
Roligt att jämföra med dataskärmens pixlar som ju på nära håll bara består av massa prickar...

George Seurat 1859-1891






















Vi målade kakor, glassar och bakelser med denna teknik .I stället för att använda pensel där prickarna lätt flyter ihop hade vi tops som fungerade väldigt bra. Mycket färg och lite vatten, skissa helst inte först

Detta behövs: vattenfärg, vatten och tops